Vi kanske tillochmed lämnade Sverige, för det är ett nytt spel och jag vill inte vara med.

Ulf berättade för oss för inte så längesedan hur min behandling kommer att se ut, han sa mycket och väldigt mycket var konstiga saker och mycket han sa var bara svar på frågor - men jag gör texten så kort och enkel som möjligt. För att göra texten så enkel som möjligt så förklarar jag lite kort här:
 
Ett block = två veckor, en behandling per vecka. Mellan varje block är det två veckor utan behandling, innan nästa block börjar. 1 behandling är inte = ett block, ett block = två behandlingar.

På Onsdag (hoppas dom) kommer mitt första block att påbörjas, och förhoppningsvis kommer jag att få åka hem lite när första behandlingen är klar. Jag kommer att göra två block, sedan kommer jag att få göra en undersökning som kallas PET-CT*. Sedan kommer det rulla på med fyra block, sammanlagt kommer det ta ungefär ett halvår att genomföra. Om jag fortfarande inte är frisk efter dessa behandlingar kommer jag få genomgå en strålbehandling. Men om jag genomgå strålbehandling kommer det inte påverka hur stor chans jag har att bli frisk igen.
 
Under dom två första blocken tror han inte att jag kommer drabbas av håravfall, men risken finns fortfarande. Under dom andra fyra blocken är risken för håravfall stor. Men, om jag har uppfattat det rätt, så kommer sjukhuset att ge mig en peruk om jag vill ha det så det gör ingenting. För mig gör det absolut ingenting om jag tappar håret, dom får hugga av ett ben på mig om det så behövs bara jag blir frisk igen, men jag antar att det är många som undrar över det här. Jag kommer kunna umgås med vänner, gå i skolan och göra saker som vanligt - beroende på hur mycket jag själv orkar. Om jag däremot drabbas av feber eller något annat måste jag uppsöka sjukhus, då detta kan vara farligt eftersom jag inte kommer ha något immunförsvar, detta är något som måste göras så fort som möjligt så att eventuell behandling kan påbörjas så fort som det bara går.
 
*På en PET-CT måste jag fasta i sex timmar, sedan får jag dricka en liter kontrast (en genomskinlig vätska som smakar vatten, färgar tarmarna så att dom syns bättre). Sedan sprutar dom in ett medel i blodet som färgar cancerceller och gör att dom lyser - och om det finns någon mindre intelligent människa: Nej det är ingenting som syns utåt. När detta medel sprutats in måste jag ligga still och ta det lugnt i tjugo minuter. Slutligen går jag till röntgen, där jag åker in och ut i ett "rör" flera gånger, något som tar cirka 20 minuter.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Vad du skriver fint!! Vi tänker på Dig!
Lycka till, och massor med styrke kramar!!!

/Bopppis

2012-10-30 @ 22:52:14
Postat av: Dessan

Precis som du skriver Malin, Vad gör lite hår bara du blir frisk! Fråga en som vet? Mitt kommer ju inte tillbaka, det kommer ditt att göra. Kramisar

2012-10-31 @ 18:19:56
Postat av: Per Westling

Kör hårt malin

2012-11-01 @ 13:03:25
Postat av: Maria

Hej, Malin!
Vill bara tala om att du har en fantastisk begåvning i att skriva! Det du har är något utöver det vanliga! Att kunna beröra med det du skriver och formulera meningar som blir vackra är något som inte många har! Det här fixar du! /Maria

2012-11-02 @ 11:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0