Behandling och bieffekter.

Som planerat började min första behandling i onsdags. Hittills har jag fått doxorubicine (dropp; kan ge benmärgshämning, hjärtförändring, kräkning och illamående), vincristine (spruta; kan ge ont i käkmuskler, förstoppning, domningar i händer och fötter), etoposide (dropp; kan ge lågt blodtryck, håravfall, förstoppning eller diarré. metallisk smak i munnen och benmärgsdämpning) & prednisone (tabletter; sömnlöshet, ökad aptit, svullnad i ansiktet, muntorrhet och sega slemhinnor) dessa mediciner är dom som jag kommer få under mina två första behandlingsblock.

Docorubicine fick jag i onsdags och ska få en gång till nästa onsdag, vincristine fick jag också i onsdags och kommer få en gång till nästa vecka, etoposide har jag fått onsdag, torsdag, fredag och jag kommer få ikväll igen samt imorgonkväll. Prednisone får jag varje dag, fyra tabletter tre gånger om dagen. Förutom dessa mediciner får jag även tabletter mot illamående och jag har fått pulver & droppar mot förstoppning. 

Jag har än så länge har jag sluppit dom flesta biverkningarna, men jag har ändå inte varit helt fri. Mina händer och fötter har svullit/domnat till och från, mitt ansikte sväller också upp till och från och jag blir rosa, i torsdags mådde jag illa nästan hela dagen och jag har varit förstoppad. Mina händer och läppar har även blivit snustorra men efter x antal omgångar body butter och lypsyl är dom som vanligt. Förhoppningsvis slipper jag fler biverkningar men första behandlingsomgången är fortfarande inte över så jag kan lika gärna börja lida av det som jag inte lidit av ännu. Vissa biverkningar som tex. håravfall kan ta tid också, skulle kunna tappa håret när som helst från imorgon tills om fyra månader.

(glucose påsen är vanligt sockerdropp, det får man före första behandlingen börjar för att förhindra illamående så gott som det går)

Kommentarer
Postat av: margareta pettersson

Det är tufft, men tänk att varje biverkan är ett tecken på att medicinen fungerar. Som jag sa tidigare, vi tar död på dom javlarna. Välkommen hem, längtar efter dig.

2012-11-03 @ 19:20:34
Postat av: Christina Olmers

Oj Malin, det låter jättetufft.Hoppas att du snart får en lugnare period och kan åka hem emellan behandlingarna?
Du skriver så fantastiskt bra!

2012-11-03 @ 19:59:13
Postat av: Mikaela

åh, skickar massor av kramar!

2012-11-03 @ 21:07:27
URL: http://mikaelabjarve.blogg.se
Postat av: Mary

Kriga på Malin! Jag tänker på dig ofta och Jag beundrar din styrka!

2012-11-04 @ 18:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0